Bronsstatyn

Vackra Karin närbildEfter många medlemmars önskemål fick styrelsen för Djura Hembygdsförening i uppdrag på årsmötet 2011 att starta en insamling för att bekosta en nygjutning av Peter Lindes bronsstaty av Vackra Carin – ett projekt som beräknades kosta cirka 500 000 kronor. Insamlingen startade och i januari 2016 nåddes målet. I september 2016 invigdes statyn vid Djura kyrka.

Här nedan finns bilder från gjutningen av statyn, monteringen och invigningen.

Färdigställandet av statyn
Gjutningen av bronsstatyn startade i juni 2016 på Herman Bergmans Konstgjuteri i Enskede, ett av Skandinaviens ledande konstgjuterier. På bilden ser man kjolen som just har gjutits och hänger i gjutkanalerna. Det är Bengt Sundfeldt, 1:a sandformare, som har format den.

När gjutningsarbetena var klara fortsatte skulptören Peter Linde arbetet med att färdigställa statyn. Det är ett tidskrävande arbete när statyn ska sammanfogas och bronset ska ciseleras och patineras.

Foto: Leif Sjölin, Herman Bergmans Konstgjuteri.

Gjutning1

Gjutning2Gjutning3

Monteringen av statyn
Lördagen den 17 september kom bronsstayn på plats framför kyrkan i Djura. Det är minsann inte så enkelt att få en tung bronsstaty fäst på sin sockel. Stig Ingels, Gert Hasselkrantz och Rolf Sundh som bistod Peter Linde vid monteringen. Stig borrade med säker hand hålen i granitstenen där Carin skulle placeras. Rolf skötte mobilkranen med stor precision. På bara några timmar var Carin fast förankrad i traktens hårda granitblock.

Sockeln är i granit från trakterna kring Djura och väger närmare ett ton! Sockelstenarna är skänkta av Gärde Byamän och har sågats på Wasasten i Mångsbodarna.

Foto: Göran Look.

montering2montering1montering3gruppenkarin1

Invigningen av statyn
Den 18 september 2016, en fantastiskt vacker sensommardag, invigdes statyn. Hela 350 personer hade kommit för att delta i invigningen. Djura kyrko-och hembygdskör under ledning av kantor Ulf Skagerstam sjöng. Spelade gjorde Mats-Åke Pettersson, Per Winter, Lars- Erik Lind, Mimmi Sparv samt Anders Brasar. Lars-Erik blåste också i kohorn.

Gertrud Ilis berättade historien om “Den wackra Dalkullan” Carin Ersdotter och Kersti Jobs Björklöf invigningstalade.

Konstnären Peter Linde fick en gåva från Djura, leksaksbilen Playsam Streamliner, formgiven av Djurasonen Ulf Hanses.

Lilla Ida Danielsson, tre år, ättling till Carin, klippte bandet och Lars-Erik Lind blåste fanfar på näverlur. De kvinnliga ättlingarna som syns på bilden fick symbolisera släktbandet till anmodern. Invigningen avslutades med mingel på vall’n med snittar och cider. Spelmännen underhöll.

Djura Hembydsförening tackar för alla gåvor till statyn!

Foto: Göran Look.

invigning1invigning3 invigning4 invigning6 invigning5 invigning7 invigning8 invigning9

Gertrud Ilis berättade historien om vackra Carin.
invigning10 invigning11-idaLilla Ida Danielsson från Gråda klippte bandet.
invigning12 invigning13Peter Linde fick en gåva från Djura, en leksaksbil, Playsam streamliner formgiven av Djurasonen Ulf Hanses.

invigning14 invigning16invigning15

Om konstnären Peter Linde
Peter Linde (f. 1946) är skulptör och ledamot av Konstakademien. Han har skapat ett stort antal offentliga verk, däribland bronsstatyer av Karin Boye, Hjalmar Söderberg och Ingemar Johansson. Läs mer på www.peterlinde.se.