Vackra Carin

vackra karin i gamla stanBerättelsen om »Vackra Carin« är fortfarande levande i Djurabygden och förs vidare från generation till generation.

Carin Ersdotter från Djura arbetade vid 19 års ålder 1833 på Järla gård i Nacka utanför Stockholm. Hennes uppgift var att sälja gårdens mjölk på Stortorget i Gamla Stan.

Där uppmärksammades hennes skönhet – hon var så vacker att hon orsakade upplopp i storstaden. Vid ett tillfälle kom det bortåt tusen personer för att beundra henne. Hon ansågs vara en av Europas tre vackraste kvinnor.

Under vintern visade hon upp sig på tillställningar i noblessens salonger i Stockholm. Flera adelsmän friade till henne, men hon hade sin trolovade hemma i Djura. När Carin återvände hem möttes hon av misstro och övergavs av sin trolovade.

Hon gifte sig efter en tid med Margretas Daniel Andersson i Gråda och fick med honom sex barn. Carin levde ett strävsamt och stilla liv och på nyårsaftonen år 1884 avled Margretas Daniel och dagen efter slutade Carin sina dagar. Den 6 januari 1885 fördes de samtidigt till graven på Djura kyrkogård.

Läs mer om historien om Vackra Carin här.

Vackra Karin närbildMinnet av den vackra dalkullan levde kvar långt efter att hon hade rest hem till Dalarna. Många visor och berättelser skrevs om henne, och konstnärer inspirerades av hennes person. En av dem är skulptören Peter Linde som 2005 gjorde den bronsstaty som står på Järla gård, Karins arbetsplats 1833-34.

Djura Hembygdsförening startade 2011 en insamling för en nygjutning av statyn för placering i Djura. Hösten 2016 kom så Carin hem till byn igen, i form av en vacker bronsstaty som står placerad vid Djura kyrka.

Läs mer om bronsstatyn här.